Взуття, одяг, аксесуари, дитячі іграшки - це далеко не повний перелік того, що купують в інтернет-магазинах українські споживачі. І популярність онлайн-закупівель зростає, адже це зручно. По-перше, можна придбати товар, не залишаючи приміщення. По-друге, це швидко, не потрібно витрачати години на візити до магазинів у пошуках потрібного товару. По-третє, це легко - кількох кліків достатньо, аби порівняти ціни на уподобаний товар, вивчити акційні пропозиції і зробити свій вибір.
Чи реально онлайн-покупцеві убезпечити себе від шахраїв або неякісного товару?
Нагадуємо: права споживача при купівлі товару через інтернет-магазин регулюються статтею 13 Закону України «Про захист прав споживачів». Закон визначає обсяг інформації, яку інтернет-магазини зобов’язані надати споживачу до моменту замовлення товару.
Так, перед покупкою товару в інтернет-магазині необхідно звернути увагу на наявність на сайті такої інформації:
- найменування продавця, його місцезнаходження, порядок прийняття претензій;
- основні характеристики продукції;
- ціна, включаючи умови оплати та плату за доставку;
- гарантійні зобов’язання;
- інші умови поставки;
- порядок розірвання договору.
Як показує практика, споживач, купуючи товар через інтернет-магазин, у багатьох випадках не може реалізувати свої права, передбачені Законом України «Про захист прав споживачів», насамперед через неможливість встановити найменування продавця та його місцезнаходження. Інша інформація, окрім адреси електронної пошти та номера мобільного телефону, на сайті інтернет-магазину не вказується, що фактично робить споживача безправним при придбанні неякісного товару.
Слід зазначити, що законодавство України під найменуванням юридичної особи розуміє його організаційно-правову форму та назву, наприклад: ТОВ «АААА», ПП «ББББ», ПрАТ «ВВВВ» тощо. Для фізичної особи-підприємця – це прізвище, ім’я та по батькові. І аж ніяк не може бути найменуванням продавця назва інтернет-магазину (сайту/домену).
До того ж у більшості випадків продавці не є власниками інтернет-магазинів. І навіть більше, через один інтернет-магазин реалізовувати товар можуть декілька десятків продавців.
Щодо місцезнаходження продавця слід пам’ятати, що адреси, які вказуються у накладних, за якими споживач отримує замовлений товар, це зазвичай адреси розташування поштових відділень або відділення підприємства, що надає послуги з доставки відправлення.
Також варто зазначити, що в разі покупки товару через інтернет-магазин споживач не має можливості безпосередньо ознайомиться з товаром, а орієнтується тільки на зображення товару, його текстовий або словесний опис.
Користуючись цим, недобросовісні продавці можуть реалізовувати неякісний, фальсифікований або контрабандний товар, або взагалі після отримання коштів можуть:
- не надіслати товар;
- надіслати товар, який споживач не замовляв;
- надіслати товар, характеристики якого не відповідають заявленим на сайті.
Необхідно розуміти, що відсутність інформації про найменування та місцезнаходження продавця унеможливлює проведення перевірок з боку Держпродспоживслужби за скаргами споживачів, адже Держпродспоживслужба не має повноважень на проведення слідчих (розшукових) дій.
Тож щоб убезпечити себе від невдалої покупки в інтернет-магазині, зберегти кошти та нерви, радимо споживачам звертати увагу на наявність на сайті інформації, передбаченої статтею 13 Закону України «Про захист прав споживачів», зокрема найменування та місцезнаходження продавця. У разі їх відсутності рекомендуємо відмовитися від придбання товару в інтернет-магазині.
Інформує пресслужба Головного управління Держпродспоживслужби
в Кіровоградській області